Indvielse af lokomotiv
"Fluesmækkeren" Sten Madsen fra Skave roste lokomotivet
Aktører bag det nye lokomotiv. Steen Madsen, kendt som Fluesmækkeren fra Skave, startede projektet ved at skænke en motor. Kenneth Vang, elev på Skjern Tekniske Skole, har stået for arbejdet med at samle lokomotivet. Mads Vissing Holmgaard har været faglærer på projektet. Og Laurits Mosegaard har fulgt projektet for Abildå Brunkulsleje.
Grundforløbselever på Skjern Tekniske Skole har bygget et skinnende nyt lokomotiv til Abildå Brunkulsleje. Projektet startede med en motor fra en skrottet vejtromle, skænket af Fluesmækkeren fra Skave, og fire hjul fra brunkulslejets gamle ”gris”. Resten har eleverne selv fremstillet.
”Jeg synes, det er fantastisk. Det et noget flot arbejde, I har lavet drenge,” lød det fra en imponeret genbrugshandler Steen Madsen. Bedre kendt som Fluesmækkeren fra Skave.
Derefter brød klapsalverne løs i turistattraktionen Abildå Brunkulsleje. Her stod et splinternyt lokomotiv, for første gang sammenkoblet med brunkulslejets to gamle tipvogne, og skinnede nylakeret grønt i solen. Lokomotivet blev navngivet "Ketty", så det ikke står navnløs i forhold til brunkulslejets to gamle, men fuldt funktionsdygtige gravemaskiner, Trine og Sarah.
Der var uforbeholden ros og klapsalver til grundforløbseleverne på Skjern Tekniske Skole for det lokomotiv, de har præsteret. Kenneth Vang fra Skjern fik et særligt stort skulderklap for sin indsats med at forestå samlingen af lokomotivet. Det skal dog siges, at han har overstået grundforløbet og er i skolepraktik på Skjern Tekniske Skoles praktikcenter for elever, som endnu ikke har fundet en læreplads som klejnsmed. "Der var nogle udfordringer i hydraulikken, som jeg ikke vidste noget om. Men det gør jeg nu," siger Kenneth Vang.
Unge dygtige grundforløbselever
Drengene, som fik den kendte Fluesmækkers uforbeholdne ros, er skiftende grundforløbselever fra Skjern Tekniske Skoles smedeafdeling. De har med stor dygtighed og et enormt gåpåmod fremstillet stort set alle komponenterne og samlet lokomotivet. Projektet har i udpræget grad levet op til afdelingens officielle navn, Produktion og Udvikling.
”At udvikle og bygge et lokomotiv helt fra grunden er meget usædvanligt for grundforløbselever, der typisk kommer direkte fra Folkeskolen. Vi har naturligvis givet dem råd og vejledning, men det meste har de klaret selv. De er virkelig vokset med opgaven. Jeg synes resultatet er blevet rigtig godt,” siger faglærer på projektet Mads Vissing Holmgaard, Skjern Tekniske Skole.
Nogle dage før Laurits Mosegaard fra Abildå Brunkulsleje afhentede lokomotivet på Skjern Tekniske Skole, testede faglærerne Mads Vissing Holmgaard og Benny Flensborg Sørensen, inden den endelige samlig af lokomotivet, at alt virkede som det skulle. Sindsnævnte er faglærer i afdelingen for uddannelse af vindmølleoperatørerne, hvor man besidder stor viden om hydraulik.
Brunkulslejet har kun leveret hjulene
Laurits Mosegaard er Abildå Brunkulslejes praktiske gris. Manden med det tekniske overblik og ham, der skal køre med ”grisen”. Kælenavnet for lokomotiverne i brunkulslejerne.
”Det er utrolig glædeligt, at vi kan indvie sådan én her i dag. Takket være nogle dygtige unge mennesker, som har bygget det hele op. Det eneste, der kommer fra Abildå Brunkulsleje, er hjulene. Jeg var besøgt Skjern Tekniske Skole flere gange og har mødt nogle unge mennesker, der er gået vældig meget op i projektet. I skal have mange tak. Det er en meget flot resultat,” sagde Laurits Mosegaard.
Tre af de dygtige elever fra Skjern Tekniske Skole og en stolt faglærer Mads Vissing Holmgaard ved indvielsen i Abildå Brunkulsleje. I førersædet Lasse Lauridsen fra Ådum. Han vil i lære som multismed efter grundforløbet. Bag ham Kenneth Vang fra Skjern, der drømmer om en fremtid som rustfri klejnsmed og arbejde på en boreplatform. Og Casper Lauridsen fra Stauning vil være industritekniker og derefter produktionsteknolog - en uddannelse, som erfaringen med lokomotivet har givet ham endnu mere mod på.
Fluesmækkerens kone Lisbeth, klippede snoren
Og så blev lokomotivets motor ellers startet efter forskrifterne med det medfølgende håndsving. Fluesmækkerens kone fra Skave, Lisbeth Madsen, klippede snoren og sendte ”grisen” Ketty ud på sin jomfrutur med en glad og stolt Laurits Mosegård i førersædet.
Det er nemlig Skave Nedbrydning, der har skænket motoren fra en gammel ophugget vejtromle som drivkraft til lokomotivet. Faktisk var motoren den gave, der startede hele processen, som førte til, at Abildå Brunkulslejes fik sin maskinpark udvidet med et lokomotiv til sommerens levendegørelse af brunkulsproduktionens storhedstid under 2. Verdenskrig.
Først blev lokomotivet startet. Lisbeth Madsen fra Skave Nedbrydning klippede snoren. Hvorefter toget afgik planmæssigt.